Hamarosan A Tökéletes Határtalanok Északi mitológia Viktória királynő és Abdul Maigret és az egyes számú zsilip A Vétkes Csábítás Vértestvérek Lux
Posted by : Liliane Evans péntek, november 28, 2014


Szerző: Alissa Nutting
Sorozatcím: -
Cím: Tampa
Eredeti cím: Tampa
Eredeti megjelenés: 2013
Műfaj: társadalomkritika, erotikus
Fordító: Gömbicz Hanna
Oldalszám: 288 oldal
Kiadó: Athenaeum Kiadó
Megjelenés: 2014
Ár: 2.999 Ft

    


Fülszöveg:

A 26 éves Celeste Price vonzereje teljében, egy gazdag családból származó jóképű rendőr feleségeként tanári állást kap Tampa város egyik középiskolájában. Sem a kollegák, sem a férj, sem a gyerekek nem sejtik, hogy Celeste egyetlen mozgatórugója, hogy kamasz fiúk közelében lehessen, és közülük válassza ki áldozatát. Jack Patrick naiv és szorongó fiú, aki csak most ismerkedik a testi örömökkel. Celeste hamar meglátja benne a tökéletes partnert, és minden nőiségét latba vetve viszonyt kezd vele. Tanítás utáni vad szex a parkolóban, titkos randevúk a családi házban, mialatt a fiút egyedül nevelő apa túlórázik, finom érintések a folyosón, és az egyre erősebb rettegés a lebukástól, a megaláztatástól, ezek jellemzik a kapcsolatot. Celeste azonban hideg fejjel mindennel számol, és amikor már nincs hová bújni, lelkifurdalás nélkül meglépi az elképzelhetetlent…
A sötét humorral átszőtt, zavarba ejtően személyes és feszülten erotikus szöveg ítélet és moralizálás nélkül tárja elénk egy szociopata nő naplószerű vallomását a pubertás fiúk iránti éhségéről, egy szexuális aberráció természetrajzáról, és a tiltott testi gyönyörök és lopott percek birodalmáról. Celeste Price története nemcsak a hírekben egyre többször felbukkanó pedofil esetek lélektanába enged bepillantást, de egy végletekig álszent és betegesen önimádó társadalom fiatalság és szépség kultuszáról is lerántja a leplet.




,,Nem állítom, hogy könnyű lesz: az én ideális partnerem olyan speciális személyiségjegyekkel kell rendelkezzen, aminek a felső tagozatos fiúpopuláció javarészt nem felel meg."

Forrás
Állítom, azt hittem nehezen fogok tudni belekezdeni ebbe az értékelésbe, mert hát mégiscsak egy kényes témával foglalkozik a regény plusz engem zavart a könyv főszereplője, de ne szaladjunk ennyire előre, mikor először az a témám, hogy miért pont a Tampát olvastam el a közeli múltban.

Erre itt tessék figyelni!
Hát pont a kényelmetlen téma miatt, mert én kíváncsi vagyok minden könyvre és keresem a komfortzónám határát. Bár a Tampa nem éppen a belső kör része, sőt még jóval a határon kívül helyezkedik el, de kíváncsi voltam mi lehet az üzenete vagy éppen a könyv megírásának oka és hogy kezeli a szerző ezt a témát.

A történet főszereplője a szép Celeste, aki a fiatal fiúkhoz vonzódik és tanárként van a legnagyobb esélye arra, hogy főbb szenvedélyének hódoljon, tehát hogy fiatal fiúkat csábítson el és tegyen szeretőjévé. Ez történik az új tanévben is, mikor az ifjú tanárnőnek megakad a szeme egy szégyellős fiún, Jack Patrickon, és elindul a hadjárat a figyelméért.

A cselekményből alig akad a könyv elején, mert ott lényegében csak arról van szó, hogyan vágyik a fiúk érintésére Celeste. A szerző ekkor fekteti le a regény alapjait és kb a századik oldalig csak erről olvastam. Nagyon lassú sodrású marad a kötet feléig, számomra onnantól pörögtek fel az események, addig pedig már nagyon unalmas és egyúttal kiakasztó volt olvasni a fantáziálgatásairól.
Érdekes módon könnyen a végére értem és durván egy nap alatt kivégeztem a Tampát. Itt-ott egy-két baljós szó fokozta a rossz érzésem tehát ez is lendített az olvasásomon mert minél hamarabb meg akartam tudni vajon igazam van-e és ennek a balsejtelemnek akad-e alapja.

Hol is folytassam?

Ott, hogy már az első oldal kiakasztott és ez nagyon szó ahhoz képest, hogy A gyönyör sötét oldala regényen is túlvagyok már és meg merem kockáztatni az nem hatott rám ennyire, bár ott a felállás is más... tehát az első oldalon lévő maszturbáció amit a zsenge fiúcskákra gondolva követett el, engem maximálisan kikészített.

Itt egyébként már érződik, hogy baj van a férjével, a vagyonos és jóképű Forddal, illetve az ő házasságukkal és felvetődött bennem a kérdés: ha ezt már egyetemista kora óta tudja, hogy csak a fiatalabb generációhoz vonzódik, minek ment hozzá a pasashoz?

Amire a választ a társadalomkritika szó adja meg és az egész könyv kirajzolja Celeste negatív jellemét, hát könyörgöm SPOILER (kijelöléssel olvasható) hagy meghalni egy embert, hogy ő ne kerüljön börtönbe? SPOILER VÉGE Vagy éppen a felszínes és pénzsóvár magatartása akasztott ki különösképpen a végén... na jó, főleg ott. A nő egyébként buta döntéseket is hoz... Nem szerettem a főszereplőt, mert ennél egoistább és önzőbb perszónával még nem találkoztam a lapokon.

Tehát a társadalomkritika számomra csak ebben volt erős, hogy ezt a pénzéhes réteget, a plasztikbabák magatartását mutatja be és kérdéses hogy jól kezeli-e a témát. Hogy egy ilyen negatív vonásokkal ,,megáldott" személyiség el tudja-e velem fogadtatni azt, hogy ne ítéljünk meg mást a szexuális szokásai miatt. A válaszom pedig: ez a könyv és ennek a szereplője... nem. Mert Celeste jellemzői, a fentebb is említett önzősége és hogy esetleg meg sem fordul a fejében az, hogy tegyen ellene, hogy próbáljon meg gátat szabni vagy legalább egyszer ellenállni, a megcsalásról már nem is beszélve nem adnak hozzá a kedvelhetőségéhez inkább csak elvesznek belőle.

Kiakasztott még engem az, ahogy állandóan maszturbál, fantáziál a kisfiúkról, hogy ennyi szexualitás elég lenne egy kisvárosnyi férfinak is, mint ami ebbe a nőbe szorult. Néha pedig egyszerűen csak undorító amit csinál. Ez az a könyv, ahol nem szívesen fogadtam az őszinteséget, jobban jártunk volna (én is meg a könyv értékelése is), ha ebből kevesebb jut és ha inkább a társadalom foltjaira helyezi a hangsúlyt, hogy tényleg legyen értelme ennek az üzenetnek, mert így sajnos ez nekem kevés. Legyen ehelyett egy olyan szereplő akit a szerző nem az áldozatnak és egyben nem a társadalmi problémának tesz meg, hanem ketté választja ezeket, mert addig nincs meg a szimpátia a szenvedő iránt és a társadalom visszássága sem jön át, mert ez az ellentét amit az olvasó érez, nem oldódik fel és keveredik - például most melyik érzelem jusson előrébb? A szánalom vagy a düh? És én a dühöt választottam a nő gátlástalansága és önzősége miatt. Emellett a külső környezet, tehát az az ember, aki a regényben elítéli a főszereplőt sem kerül előtérbe, mert nem ismerem a piszkos kis titkait ahhoz hogy párhuzamba állíthassam Celeste személyiségével, így a fentebb írt üzenet nem érvényesül, tehát nem ez a könyv fő mondanivalója. Szerintem Alissa Nutting csak egy görbe tükröt akart állítani, ennyire kevés embertípussal és társadalmi helyzettel nem is jöhetett volna létre az előző üzenet.

A másik téma az a tanári lehangoltság és megfáradtság, ahogyan rákészülnek az órájukra, úgy mintha csatába mennének, vagy éppen társadalmi jellemző még a presztízsfeleség témája, a házasságok értéktelensége, amelyben az elvárások a támpillérek a szerelem helyett. Jó lenne a bővebb kifejtés is, de nem erős, hogy a fenti kettősséget feloldja.

Celeste szexuális vonzalma viszont egy elég indokolt alapon nyugszik, itt arra gondolok, hogy mit szeret a legjobban ebben a helyzetben és hogy az erre adott válasza sok mindent megmagyaráz, bár az a sok fantáziálgatás zavarja ezt a képet az én részemről, de ezen túl tudtam lépni és azt figyeltem, hogy a nő milyen okból akar éppen fiatalabb fiúkkal hancúrozni. A válasz elhangzik a könyvben és úgy látom összefüggésben van a később leírtakkal is. Egyébként az okok kutatása érdekes volt, a társadalmi vonások mellett engem ez érdekelt a legjobban és lehetett volna ebből több leírás is. A regény vége nekem tetszett, szerintem ezt a szerző jól kitalálta, főleg a nagy hercehurca utáni évek célkitűzéseiben láttam az igazi fricskát.

A többi karakter is kapott bizonyos mértékű szerepet, például Fordot nagyon sajnáltam és az időnkénti kiakadása teljesen jogos. Jack a másik akit még szántam, Celeste igazán lehetett volna tekintettel rá is... egyébként a nő az aki taszít engem a tulajdonságai miatt, de a fenébe is, csak meg akartam őt érteni és ezért nem utálom én ezt a könyvet! A tanárnő az, aki durván manipulál másokat és ért a helyzetekhez, nagyon jól tudja miből hogyan másszon ki a legjobban... általában.

Szerintem a könyv: még mindig nem tudom eldönteni, hogy jó könyv-e vagy nem, mert az üzenete nem az, amit elsőre gondolna az ember, viszont nagyon jól ábrázolta ezt az embertípust a szerző. Túl sok a fantáziálgatás, kevés a társadalmi bemutatás (tehát a környezeté) és Celeste egy idegesítő perszóna.

Ajánlom... hát...azoknak, akik szeretik a komfortzónán kívüli témákat és a társadalomkritikát.

A Tampát az Athenaeum kiadó adta ki 2014-ben, a borítója figyelemfelkeltő, de nekem nem tetszik, mert az angol borító célravezetőbb.

Köszönöm, hogy elolvastad!


{ 4 megjegyzés... read them below or Comment }

  1. Hm, eddig sem akartam elolvasni, az értékelésed után végképp nem.
    "ennyi szexualitás elég lenne egy kisvárosnyi férfinak is" - ez nagyon jó :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát tényleg nem egy könnyű olvasmány.

      Törlés
  2. A gond az, hogy úgy írsz a regény főszereplőjéről, mintha egy élő emberről (mondjuk, közeli ismerősödről) lenne szó. Arról elfeledkezel, hogy REGÉNYRŐL van szó, és a regényt magát kellene értékelni. Adós maradsz a válasszal: milyen maga a regény? Milyen a felépítése, szerkezete, a cselekményszövése, alakábrázolása, nyelvezete?...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a kritikai észrevételt még ha névtelenül tetted is. Érdekes hogy pont ezt az egyet találtad meg ahol nem a szokásos keretek között értékeltem, hanem hagytam csapongani a gondolataim, tehát ezt így nem érzem igazságosnak, de hát ki vagyok hogy én megmondjam mit gondolj? Ha nem gondolod úgy, akkor így jártam.

      Azt azért ne felejtsd el, hogy ez egy blog és nem egy szépirodalmi folyóirat, tehát itt azért szabadabb a lehetőség, hogy arról írjak amiről és ahogyan szeretnék. Emellett számomra fontos kérdés volt, hogy a Tampa jó-e társadalomkritikaként? Annyiféle megközelítése lehet egy regénynek, ne várd el mástól hogy korlátok közé szoruljanak, főleg ne egy bloggertől.

      Törlés

- Copyright © A művészet nyelve - Himitsu - Powered by Blogger - Designed by Himitsu -