,,Az abszolút nem más, mint egy olyan kategória, amibe minden belefér és amiből semmi sem marad ki. Az abszolút valóság minden létezőt magában foglal. Más szóval nem más, mint egy elmélet a mindenségről."
Szerző: Ellis Potter
Sorozatcím: -
Cím: 3 elmélet a mindenségről
Eredeti cím: 3 Theories of Everything
Eredeti megjelenés: 2012
Kategóriák: értekezés, vallás, filozófia
Sorozatcím: -
Cím: 3 elmélet a mindenségről
Eredeti cím: 3 Theories of Everything
Eredeti megjelenés: 2012
Kategóriák: értekezés, vallás, filozófia
Fordító: J. Füstös Erika
Oldalszám: 136 oldal
Kiadó: Harmat kiadó
Fülszöveg:
Hogyan értelmezzük a valóságot? Vajon mi az emberi élet értelme? Létezik-e élet fájdalom nélkül? Mi a megoldás a szenvedés problémájára? A szerző a válaszokat kutatva három fő világfelfogást elemez. E három szemlélet – a monizmus, a dualizmus és a trinitarianizmus –, valamint az általuk felkínált megoldás és reménység, merőben eltérő képet fest a mindennapi valóságról csakúgy, mint életünk végső céljáról – mutat rá Potter világosan és tömören megfogalmazott okfejtésében.
,,PÉLDÁUL SZERETNÉM MEGTUDNI, MILYEN IS A VALÓSÁG, HA AZ EMBER A LEHETŐ LEGMÉLYEBBEN BELENÉZ ÉS SZÉLTÉBEN-HOSSZÁBAN FESZEGETNI KEZDI."
Érdekes, hogy mostanában azt érzem, hogy szükségem van valamire, ami megerősít. Ezzel együtt az Én és az iszlám Amirját is meg tudom érteni, akinek fontos az igazság keresése és a világon lévő dolgok vizsgálata, vagy akár a saját tapasztalatok gyűjtése és leírása.
Nagyon hiányoznak azok a vallás órák, amikor ilyenekről beszéltünk, hogy például a Tízparancsolat választ ad-e a jelenkori kérdésekre, ki a hibás önvédelem esetén, mi a helyzet az eutanázia kérdésével. Ezek olyan problémák, amelyek sok emberben felmerülnek és tapasztalatból írok, sokakat érdekel a vallás és hogy mi a véleménye az egyháznak, a teológusnak a világról és a kérdéses pontokról. Mindenki keresi azt a pontot, amelynél feloldozhatnak a szavak.
Ezek a beszélgetések megnyugtattak és mindig csendben figyeltem az igazságot, amely nem megfogható, mindig más és mindenkinek saját magának kell összegyűjtenie azt. Sok olvasóban felmerülhet most a kérdés, hogy miért írom ezt le? A kérdés jó, de a válaszom az, hogy a fenti kötet a tudás és az igazság iránti vágyam miatt került fel a várólistámra. Azért, mert hiányzik az a környezet, amikor ilyen fontos és nehéz témákról beszélgettünk. Egyúttal hiszem azt, hogy szükség van az ilyen elméleti kérdéseket tárgyaló könyvekre és a 3 elmélet a mindenségről c. kötet vissza tudta hozni azt az érzést, amit korábban éreztem, de sajnos még mindig nem elég az ismeretekből.
,,Ha szeretni akarjuk az embereket, akkor meg kell értenünk őket - a logikus érvelés, a beszélgetés csak ettől kezdve ér valamit."
Igazából mindig arra kell rájöjjek az ilyen kötetek olvasása után, hogy két szék között újra a földön találom magam, hiszen ezek is csak teóriák, az én igazi kérdésemre nem adnak választ. Egyszer, még anno kiskoromban az egyetemi képzésről mondták ugyanezt, hogy az sem ad választ arra, hogy miért élünk? Mi a célunk? Ki vagyok én egyáltalán? Akkor nem törődtem ilyen kérdésekkel, de ahogy egyre többször találkozom ezekkel, rá kell jöjjek, egyáltalán nem tudom a választ.
Sokan a vallásban próbálnak kutatni, keresni és én is ilyen vagyok és egyúttal engem minden érdekel és erre jó példa az olvasmánylistám a fenti menüsorban, ahol mindenféle és fajta kötet megtalálható, mert tényleg minden leköt. Próbálom a különféle teológiai alkotásokat is górcső alá venni, amiből persze az lesz, hogy lehet nem sokat értek belőle, mert általában mégiscsak egyetemi szintű írásról van szó.
Ilyen a 3 elmélet a mindenségről is, kapirgálom a felszínt, míg a dolgok mélyére csak az alkotó lát, akinek buddhista ismeretei is vannak. Mielőtt azonban az olvasóim azt hinnék, hogy keserűségemben leszólom a kötetet, biztosíthatok mindenkit, nem így lesz. Mert megtaláltam a magam magyarázatát, megértettem a felszínt, bár úgy érzem erre a témára egy féléves kurzus is kevés lenne. Egyébként a szerző nagyon jól magyaráz, csak olyan volt olvasni ezt az alkotást, mintha egy egyetemi órán ültem volna.
Ellis Potter három elméletet tár elénk, a klasszikus hármas tagolás szerint, a monoizmust, a dualizmust és a trinitarizmust és ezt mutatja be a nagy világvallások példáin keresztül persze röviden. A közös vonás az ahogy a valóság történetét értelmezik. A kezdet mindhárom esetében tökéletes volt, amely valamikor elromlott (gondolok itt az Édenkertre). Eltér viszont a tökéletesség természetében, a szenvedés okaiban és az eredeti, tökéletes állapothoz való visszatérés módjában. Ezekhez könnyen érthető példákat hoz vagy éppen a tapasztalt dolgait, amik a könnyebb megértést segítik és én ezek miatt szerettem olvasni a rövid könyvecskét, érdekesnek találtam őket. A 3 elmélet a mindenségről a vége miatt viszont már soknak bizonyult, szerintem egy kicsit hosszúra nyúlt a kérdezz-felelek és nem éreztem úgy, hogy illik abba a témakörbe, amiről a szerző a főegységben írt.
A buddhizmus a szenvedést a vágyra vezeti vissza és tényleg így van. Ha nincs vágyunk, akkor kiegyensúlyozott az életünk és a szerző szerint ezt kell feloldani ahhoz, hogy létrejöjjön az emberen belüli egység. A monoizmusról szóló részben is találtam olyan vonást, ami tetszett például érdekes leírásokat olvashattam a meditációról, vagy az újjászületésről. Itt szembesültem először azzal, ami a rövid könyv hátránya, hogy ezek csak bemutatók, nem pedig átfogó, mindenre kiterjedő értekezések. Erről van a szerzőnek a legnagyobb tapasztalata illetve a harmadik részről és ez látszik is a fejezetek hosszán.
,,E szemlélet szerint nem létezhet rossz jó nélkül, ám jó létezhet rossz nélkül. Az emberek többsége azt reméli, hogy a jó legyőzi a rosszat, a jóindulat legyőzi a kegyetlenséget, a szeretet legyőzi a gyűlöletet. Ám a dualista világfelfogásban ez lehetetlen."
A második egységben Ellis Potter a dualizmust mutatja be röviden. Ennek különféle nevei vannak például a ju-jang, a koreai umjang, de legismertebb a jin és jang. A szerző leírja, hogy ehhez ért a legkevésbé, de én mégis úgy éreztem, hogy ez a legösszeszedettebb magyarázat, ez az amit meg tud fogni és át tud adni nekünk, laikusoknak is, viszonylag kevés csapongással. Nekem sokkal jobban tetszett ez a rész, mint az első.
A harmadik egység a trinitarizmusé, amely majdnem harminc oldalnyi leírást tartalmaz, így a második hosszúságban a buddhizmus mögött. Ellis Potter sokféle kérdést vizsgál, például megadja a választ a természetes és kinyilatkoztatott teológia mikéntjére illetve gondolkodik az objektivitás és szubjektivitás problémaköréről is. Érthető példákkal támasztja alá érvelését és itt már a Bibilia is segítségére volt.
Általában elmondható, hogy a szerző logikus gondolatmenetet követ, érthető és elfogadható az érvelése és úgy gondolom, nem feltétlenül indul olyan nagy előnnyel az, aki ismeri a kereszténység Szent Könyvét, de bármelyik olvasó találhat benne érdekes gondolatokat, főleg abban a vallásban, amit addig annyira nem ismert. Ilyen volt például a buddhizmus is, mert eddig csak nagy vonalakban találkoztam a vallás mikéntjével, így jó volt ezt a könyvecskét olvasni. Számomra talán mégis a legérdekesebbnek a harmadik részben lévő gondolatok bizonyultak, amelyek Istenről illetve az erejéről és arról szóltak, hogy mit jelent az, hogy saját képére teremtette az embert.
Korábban is írtam róla, hogy az értekezés egy kérdezz-felelek résszel zárul, amit nem tartok szerencsésnek, mert jobban szerettem volna ha hosszabb az egyes vallások bemutatása.
Összességében nekem tetszett a kötet, bár azért voltak unalmasabb részei is és sajnos nem úgy készültem, hogy egy fakultatív egyetemi órát vegyek, de hát ez már az én hibám. A vége nem kellett volna, de örülök, mert a könyv szemlélettágításnak tökéletes volt. Ajánlom, ha szereted a vallásokat, a teológiai kérdéseket és nyitott vagy.
A 3 elmélet a mindenségről a Harmat kiadó gondozásában látott napvilágot 2014-ben. 1750 Ft az ára és kartonált kötésről van szó.
Köszönöm, hogy elolvastad!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése