5

Az éhezők viadala

Mivel sok kihívásra is neveztem ezzel a könyvvel, ezért csak kettőt szeretnék kiválasztani itt a blogon:


A Könyvmolypárbajra, amire készül a bejegyzés, sokkal korábban írom meg, mint ahogy a lustaságom engedné:

Kezdődjék tehát a hetvennegyedik Éhezők viadala!

SPOILER!

Miről is van szó?

Észak-Amerika romjain ma Panem országa, a ragyogó Kapitólium és a tizenkét távoli körzet fekszik. A Kapitólium kegyetlenül bánik Panem lakóival: minden évben, minden körzetből kisorsolnak egy-egy tizenkét és tizennyolc év közötti fiút és lányt, akiknek részt kell venniük Az Éhezők Viadalán. Az életre-halálra zajló küzdelmet élőben közvetíti a tévé. 
A tizenhat éves Katniss Everdeen egyedül él a húgával és az anyjával a Tizenkettedik Körzetben. Amikor a húgát kisorsolják, Katniss önként jelentkezik helyette a Viadalra, ez pedig felér egy halálos ítélettel. De Katniss már nem először néz farkasszemet a halállal – számára a túlélés a mindennapok része. Ha győzni akar, olyan döntéseket kell hoznia, ahol az életösztön szembe kerül az emberséggel, az élet pedig a szerelemmel.
Suzanne Collins regénye megjelenése óta hatalmas siker szerte a világon. Az izgalmakban és érzelmekben bővelkedő regényből hamarosan mozifilm is készül. (Forrás: Moly.hu, a könyv fülszövege)


A fenti fülszöveg hűen visszaadja a könyv tartalmát, ezért erre most nem nagyon térnék ki. Inkább az észrevételeim írnám le.

Először is kitérnék a filmre. Többször megnéztem a trailert és teljesen elvarázsolt! Komolyan már csak dicsérni tudom a könyvet és a filmet is, hogy minél több ember ismerje meg a környezetemben a művet.
(Sajnos a youtube-on a beágyazás tiltva lett ennél a filmnél, így helyette szeretnék megosztani egy képet a leendő szereplőkről.)


Másodjára a párhuzamokról írok. Mikor olvastam, eszembe jutott Orwell 1984 c. műve, főleg a ,,Nagy Testvér mindent lát, mindent hall" ugrott be legtöbbször olvasás közben. Ezzel nem is volt semmi gond, egy egyezéstől még lehet eredeti ez is.
A másik műnél, már nem tudtam ilyen elnéző lenni, mert az egész könyvet végigkísérte a Battle Royale szelleme. Nem tudtam elvonatkoztatni tőle. Ebből akadt számomra a hiba, ami miatt molyon 4,5 pontot kapott az első benyomásra Az éhezők viadala.
Mivel ott már értékeltem (http://moly.hu/ertekelesek/899234), ezért ezt szeretném egy kicsit bővítve leírni.
A hasonló téma miatt volt ez az érzésem és még a kedvem is meghozta a Viadal a Királyi játékhoz. (A fordítás lehet nem szerencsés.)

Szóval a központi téma: a viadal. Egyfajta ómenként nehezedik Panem lakóira, mármint arra a 12 körzetre, amelyeknek kötelező részt venni rajta. Nos igen, míg a Battle Royale felnőtteknek, a Viadal fiataloknak készült. Erre utal, hogy míg a BR mindenki szemszögéből mutatja a dolgokat, addig itt csak Katniss oldalát látjuk és azt, amit kilogikázik a többiekről (ami nem is olyan rossz észjárásra utal) és így a véres részek sincsenek szem előtt, addig a BR-ban félhettem, mert általában akkor váltott a szereplők között, amikor az utolsó pillanatokat szerette volna leírni. Szóval folyt a vér rendesen.

Valahogy a BR igényesebbnek tűnik így a messzi távolból (kb. 3 éve olvastam), mint a Viadal, pedig ez a könyv sem semmi!

Szóval ezt tartom a Viadal hibájának és ezért nem olyan kidolgozott, mint a BR, mert a többi szereplőről nem tudunk meg semmit, azokon kívül, akik feltétlenül szükségesek a viadalban. Tényleg, a Bőségszarunál sokan meghaltak és ennyi. Ezt talán egy kicsit ki kellett volna fejteni. Sajnos eszembe jut a BR zsenialitása vagyis az összes szereplőt kiismerjük, nincs ilyen gyors lerendezés ilyen szempontból és sajnálom, hogy korábban olvastam. Nem hittem volna, hogy így fog zavarni a Viadalnál; de azért annak örülök, hogy Collins nem egy második Battle Royale-t akart írni!

Nagyon jó magyarázatot kaptam a viadal okára; a földrajzi tájolásnak is örültem, pont amikor kezdtem volna hiányolni őket! Collinsnak nagyon jó az időzítése!

Ezt a fenti kis hibát csak egy fél csillag levonással sújtottam a molyon, itt többi tényező dönt majd.
Nem fogok levonni többet, mert ha azt is figyelembe veszem, hogy kiknek íródott, akkor tényleg zseniális mű és szórakoztató is! Értem, miért olyan népszerű!

Megítélése:
Hazai viszonyok között: 93%
Külföldön: 4,54

Pontozásom:
Borító: 5/5
Történet: 5/5
Szereplők: 4/5 (a fenti miatt)
Összpontszám: 5/5

Kedvenc szereplőm: Peeta
Kedvenc jelenet: *SPOILER* Katniss zseniális öngyilkossági kísérlete *SPOILER VÉGE* (Jelöld ki, hogy olvasni tudd!)
Kiadja: Agave Könyvek
Rendelési lehetőség itt: http://www.agavebolt.com/10_collins-suzanne

Egy kis érdekesség:
http://thecapitol.pn/
Szerezz magadnak igazolványt a 12 körzet egyikébe! Engem az elsőbe (Luxury) osztott be...

Végül egy képpel szeretném zárni az értékelésem:
Effie nagyon jól fog kinézni a filmben: (persze a trailerben öregnek tűnik, ehhez a képhez képest)


Képek forrása: google képtalálatok

Lesd meg őket is!

2 megjegyzés

  1. Ezek után már csak arra vagyok kíváncsi, most, hogy már megjelent a film, láttad-e, és ha igen, hogy tetszett? :) Én még nem olvastam se ezt, se a BR-t, de még nem tudtam eldönteni, hogy ha egyszer odáig jutok, melyikkel kezdjem.

    VálaszTörlés
  2. Hű, a filmet nem láttam de sok jót hallottam róla, de a BR filmet ne nézd meg, az szörnyű. :)

    A BR tényleg felnőtteknek való nagyon véres de izgalmas is. Az éhezők viadala tényleg fiataloknak készült, szerintem kezdd ezzel. Ha ez tetszett akkor szerintem a BR is fog, már ha nem irtózol a sok véres jelenettől.

    VálaszTörlés