On Sai: Calderon, avagy hullajelölt kerestetik (Apró értékelés #9)


Sorozat: Calderon 1.

,,Taina szerette az ősi hagyományokat, de azt nem szerette, mikor ezeket a rovására gyakorolják."

Régen olvastam a Calderont és már jó hosszú ideje húzom a bejegyzést, úgyhogy agyon leszek vágva - irodalmárok, szerkesztők most szisszentek fel - de főleg akkor csatlakozik majd több kavics a már röppályán lévő tömeghez, ha az írónő rajongói esetleg idetévednek, mert bizony én találtam a Calderon 1-ben nem tetsző dolgokat, de hogy hiba-e, azt nem az én dolgom eldönteni. Attól függetlenül, hogy 7 pontot adok a kötetre, régen olvastam ennyire szórakoztató művet.

Rövid leszek, ígérem.

Calderon szerelme, Mara, halála miatt öngyilkos szeretne lenni, de nem jön neki össze, mert ebben a sógora, Frank állandóan megakadályozza a testvérének tett fogadalom miatt. Emiatt
,,Calderon szívesen megrugdalta volna, de győzött a neveltetése. Főnemes nem tör bordákat."
Úgyhogy Frank megúszta, de főszereplőnk a fejmosást nem, így dacból és mert főnemes nem temetkezik hitelből, elmegy munkát keresni és a sors egy kapitányválogatásra sodorja őt, ahol úgy néz ki megfelelt.
Bár ő nem ragaszkodik ahhoz, hogy beosztottjai a rangját is hozzábiggyesszék a nevéhez mint egy másik kapitány egy másik univerzumban, eléggé utálják őt. Amikor pedig a helyzet összefogást kíván, már az is egy elég érdekes kérdést vet fel, hogy vajon képes lesz-e a legénységét maga mellé állítania?



   

Forrás: On Sai blogja



Lenyűgöző ez a szerénység:
„Ajánlom azoknak is, akiknek a vállán túl nehézzé vált az élet. Egy korty finom bor, egy jó ponyva és az asztalra tett láb engem is sokszor átsegített az élet zivatarán. Megtisztelve érzem magam, hogy most én mesélhetek."
Elsőre a kötet ajánlásával találkoztam (ld fentebb) és komolyan írom, ez már megalapozta az olvasás hangulatát és utána csak egy kicsit görbült le a szám széle a széles mosolyból. Méghozzá az öngyilkosság szál miatt. Egyrészt megvan a paródia jellege mert például a főszereplő már többször megkísérelte azt de különféle hülye indokok miatt sosem sikerült neki és egy komoly témát ilyen könnyen kezelni... elfogadtam, de számomra ez elég nehéz olvasási időszak volt. A kényelmetlenség után pedig felpörgött a sztori és egyszerűen imádtam Calderon sorait olvasni. Kezdjük ott, hogy nemes - a felszínes mindenemet már megint - és okos, kb az a típus a halál iránti vonzalmát kivéve, amit legszívesebben a legtöbbször látnék újra könyvekben. Nagyon szerettem olvasni a manipulációit, a Játék iránti szenvedélyét, mert
,,...a Játék nem cselekvés, hanem életforma, egyfajta különös létezési közeg."
és mert
,,...a Játék a génjeiben van."
Tehát ez az oldal teljesen lenyűgözött engem és Calderon elérte, hogy várólistára tettem a szerző összes regényét. Viszont nem csak ennyi a kötet erőssége, hanem a fentiek mellé társul még a humora is. Bár azt nem mondom, hogy felnevettem a buszon, mert amikor olvastam még nem jártam busszal mondjuk, de azért némi halk kuncogásra futotta tőlem, úgyhogy ezt is sikerként könyvelem el.

Aminél viszont bajok vannak, az a világkidolgozás. Egyrészt a szöveg kapkodós itt-ott a hirtelen témaváltások miatt, plusz olyan mintha rohannánk egyik helyről a másikra. Másrészt a szöveg olyan némely helyen, mintha elharapták volna vagy a szerző elmosta a sci-fis magyarázatok végét, amivel nem lenne probléma, csak nálam, mert imádom a tudományos blablablákat amikből nem értek egy kukkot sem. Annyira jó lett volna egy sokkal megalapozottabb tudományos világ, nekem ez így nagyon kevésnek tűnt. Viszont a nemesek játszmái, kicsinyes hozzáállásai gyönyörűen benne vannak és ezért csak arra tudok gondolni, hogy ez a hiányolt kidolgozás szándékosan nem került bele a kötetbe. Tehát ez a könyv annak lesz problémásabb, aki hozzászokott a hard sci-fihez, pl ahogy nekem.

Van viszont egy másik ellenvetésem is: a japán kultúra feltűnése oké, nagyon tetszett ez nekem, tényleg örültem is neki, ahogy annak is, hogy a világkidolgozás egy részét a mi világunk ismereteire építette a szerző. Ugye ott van a zsidókra jellemző pénzcsinálás, a cigányokra jellemző diaszpórán alapuló életmód - és régen a vándorlás is ide tartozott de ez most mellékes - viszont azt nem értem, hogy On Sai honnan eredeztetett, melyik mai európai kultúrában terjedt el ennyire a kardhasználat, hogy a későbbi jövőben ilyen nagy kultusza alakuljon ki? Nem látom a gyökeret és számomra ez negatív élmény, csak úgy lóg a levegőben ez az elem. Viszont az is könnyen lehet, hogy én vagyok a hülye és nem ismerem eléggé az országok hagyományait, de nekem alapból a kardkultusz inkább keleti eredetű. Vagy csak Japán maradt zárt - ahogy a történelmében nem egyszer - és pl ez az új forma egy olvasztótégely és a szerző egy olyan kultúrából eredeztetett amit én nem ismerek? Igazából még ha nincs is igazam, akkor is érdekelne a válasz, na meg az hogyan alakult ki a calderoni rend, úgyhogy remélem erre válaszol a szerző a későbbiek során.

http://konyvmolykepzo.hu/products-page/arany-pottyos-konyvek/on-sai-calderon-avagy-hullajelolt-kerestetik-6095
Calderon ellenpontja a bájos Taina, aki kapott egy szemszöget és a pimasz, meg egoista és itt-ott pofátlan kapitány ellentéte. Egy teljesen más jellem és ezért szerethető, mert okosan lavírozik a szabályok között, na meg egy alapból erős jellemet sikerült megteremteni személyében.

Calderont meg imádom, pont. Több ilyen pofátlan karakter kéne és felpörögnék a könyvfalással vagyis sikerülne a goodreads-es kihívásom is *sóhaj*. Le az agyatlan izomhősökkel és jöjjenek a Játékosok!


10 / 7 pont 

Tehát amiben a Calderon 1 erős:

- csaták,
- szópárbajok,
- kardkultusz, még ha kifogásoltam is az eredetét,
- nemesi és családi viszályok,
- Calderon.

Amiben pedig nem az:

- magyarázatok (szerintem),
- szerelmi szál (spoileres lenne a kifejtése miért van jó és rossz oldala is és nekem inkább az utóbbi maradt meg még ha komplexitást is eredményez),
- kuszaság.

Jelölések, avagy milyen kategóriákban fog indulni a kötet a blogos Év végi nagy párbajon:

2015 - legjobb ajánló
2015 - legjobb főszereplő (Calderon)
2015 - legjobb mellékszereplő (Tania)
2015 - legjobb sorozatkezdő
2015 - leghosszabb végjáték

On Sai ezennel hivatalosan is bekerült az É.K.Sz. írók táborába - ennek a jelentését, hamarosan el fogom magyarázni.


A kötet a Könyvmolyképző Kiadó által jelent meg az Arany Pöttyös illetve a Calderon széria részeként 2012-ben. Nagyon kíváncsi vagyok a második részre, remélem, hogy jobban fog tetszeni és hogy választ kapok a kérdéseimre!

A sorozat következő része:



A szerzőtől magyarul megjelent:



Köszönöm, hogy elolvastad!




Fülszöveg:

Calderon kapitány nem mindennapi férfi. Egy jóképű, ifjú főnemes, aki eldobta a rangját egy lányért. Csakhogy a lány meghalt, így Calderon öngyilkos akar lenni. Úriember nem temetkezik hitelbe. Calderon másodkapitányi állást szeretne egy űrhajón, hogy egy kényelmes urnára gyűjtsön, de döbbenetére a kapitányi munkakört kapja meg. Vajon miért sóz rá a Flotta egy hatalmas űrcirkálót, amit nem tud vezetni? Milyen Játszma folyik körülötte? Mit kavarnak a nemesek a háttérben? És mit kezdjen Tainával, a csinos japán kadétlánnyal, akiből árad a narancsillat? És aki a parfüm per légköbméter arányt is képes kivizsgálásra felterjeszteni? Taina szamuráj családok leszármazottja, és ugyanúgy űzi a Játékot, vagyis más manipulálását, mint Calderon. Bármit megtenne, hogy az űrben maradhasson, hiszen odahaza nagyapja már férjet keres számára. A lány útmutatást kér az Ősanyáktól, de a jóskövek veszélyre és halálra figyelmeztetik. Mire rájönnek, mi folyik a háttérben, csak önmagukra számíthatnak, és a kettejük között kialakult érzékeny kötelékre. Vajon elég jó játékosok, hogy szavak nélkül is megértsék egymást? És Taina elég ügyes ahhoz, hogy a kapitányt rávegye a túlélésre?
Szerző: On Sai
Sorozatcím: Calderon
Sorozatcím (kiadói): Arany Pöttyös
Cím: Calderon, avagy hullajelölt kerestetik
Eredeti cím: -
Eredeti megjelenés: -
Műfaj: sci-fi, romantikus, fantasy
Fordító: -
Oldalszám: 288 oldal
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó
Megjelenés: 2012
Ár: 2.499 Ft


    




 Jelölések: 

2015 - legjobb ajánló
2015 - legjobb főszereplő (Calderon)
2015 - legjobb mellékszereplő (Tania)
2015 - legjobb sorozatkezdő
2015 - leghosszabb végjáték

Beleolvasó:


Lesd meg őket is!

0 megjegyzés