Értékelés | Orvos-Tóth Noémi: Örökölt sors


Szerző: Orvos-Tóth Noémi
Illusztrátor: -
Sorozatcím (kiadói): -
Sorozatcím: -
Cím: Örökölt sors
Eredeti cím: -
Eredeti megjelenés: -
Kategória: pszichológia
Fordító: -
Oldalszám: 272 oldal
Kiadó: Kulcslyuk Kiadó
Megjelenés: 2018
Ár: 3.360 Ft



Fülszöveg:
Amikor ​elkezdjük kutatni elakadásaink, szorongásaink, elhibázott párkapcsolataink, ismétlődő kudarcaink okát, gyakran kiderül, hogy saját életünk történései nem adnak megfelelő magyarázatot. Ilyenkor érdemes a tágabb perspektívát is megvizsgálni, és szüleink, nagyszüleink vagy akár a még korábbi generációk életeseményeit is feltárni. A legtöbb esetben döbbenten tapasztaljuk majd – amit a modern kutatások eredményei is igazolnak –, hogy felmenőink traumái, feldolgozatlan félelmei, kapcsolati törései még a halálukkal sem enyésznek el, hanem bennünk élnek tovább. Az egykori háborús üldöztetés a mi életünkben depresszió formájában jelentkezik, a kitelepítés traumája állandó bizalmatlanságban, az árván maradt dédmama kötődési vesztesége párkapcsolati kudarcokban, az öngyilkos nagypapa eltitkolt története pánikzavarban – hogy csak néhány lehetséges példát említsek. 
Számomra ma már egyértelmű, hogy egyetlen ember sorsa sem érthető meg transzgenerációs szemlélet nélkül. Ha szeretnénk megszabadulni kínzó tüneteinktől, vagy megváltoztatni zavaró viselkedési és érzelmi mintáinkat, fel kell tárnunk családunk múltját. 
Ez gyakran nem egyszerű feladat, mert sok titkot, kimondatlan feszültséget hurcolunk magunkkal, és adunk tovább generációról generációra. A tabutémák pedig megakadályozzák, hogy egészségesen és őszintén kapcsolódjunk egymáshoz és önmagunkhoz. 
Ebben a könyvben szeretném végigvezetni az olvasót egy transzgenerációs önismereti úton, hogy saját életében tetten érhesse és helyrehozhassa a múltból megörökölt negatív érzelmi viszonyulásokat és viselkedési mintákat.


Az alábbi projekthéten veszek részt az értékeléssel:


Ez az értékelés a Prológus Magyar írók projektjének keretén belül lát napvilágot, ahol mindenféle könyvvel foglalkozunk, ami beleesik ezen kategória határaiba, vagyis azokkal, amelyek szerzői hazánk szülöttei. Én pedig erre az alkalomra az Örökölt sors című mű bemutatásával készültem.


  


Ezt a könyvet manapság szinte lehetetlen kikölcsönözni a könyvtárakból, olyan keresett. Én mégis megpróbáltam és jelenthetem, sikerrel jártam, mert véletlenül bent volt az egyetemi könyvtárban szabad és egyúttal rabolható állapotban, amire le is csaptam, de mivel előjegyzési igény keletkezett rá, ezért nem hosszabbíthattam és mivel nagyon, de nagyon érdekelt, hogy miért olyan népszerű Orvos-Tóth Noémi kötete, elolvastam. Előre leszögezem, hálás vagyok a szerzőnek több szempontból is. Mikor elkezdtem a magyar projektünkre olvasnivalót keresni, három cím került szóba nálam. Erre az történt, hogy mindegyiket elkezdtem, ezért olyan semmihezsincskedvem válságba kerültem, hogy attól féltem, itt lesz vége annak az olvasási láznak, ami már régóta tart nálam. Ekkor döntöttem úgy, hogy az előjegyzés miatt előreveszem az Örökölt sorsot és ha nem lett volna ez - köszi előjegyző! - és a népszerűsége, nem olvastam volna el és nem jöttem volna rá egy-két dologra. Na de ne szaladjunk ennyire előre, nézzük meg nekem milyen élmény volt olvasni ezt a művet.
Mi mindannyian traumatizált ősök leszármazottai vagyunk...
Az Örökölt sors önsegítő könyv és pár szóban összefoglalható miről van szó, mégpedig arról, hogy egy tragédia, főleg ha nem dolgozzák fel, hogyan öröklődik tovább generációkon át és hogyan lehet azt felismerni, ha egy hatása az előbbinek megjelenik az életünkben. Ehhez a témához asszisztál a borító is, mert erős szimbolikával jelzi, hogy a múltnak erős szerepe van a kötet szövegében. Egyébként én először és távolról azt hittem, hogy ezek nem medalionok képekkel, hanem csak zsebórák, mert igazából erre az érzetre eléggé ráerősítenek a függő medálok és még így is megállja a helyét, mert akár áthallásként lehet értelmezni, de ez már eléggé belemagyarázós téma, nem is tisztem erről értekezni.

A mű gyorsan olvasható, olvasmányos és rövid. Ez azért lehet fontos szempont, mert ha  valakinek elege van a sok érthetetlen szakszóból, vagy csak érdeklődik a pszichológia iránt laikus szinten, akkor tökéletes választás és szerintem itt rejlik az Örökölt sors nagy sikere: egyszerű a nyelvezete és könnyen érthető a szerző gondolatmenete. Ez nagyon meglepett az elején engem, nem gondoltam volna, hogy ilyen lesz - rengeteg szakkifejezést vártam, na. Ebből nem sok valósult meg, mert ha akad benne, Orvos-Tóth Noémi érthetően magyarázza azt is.

A másik okot pedig abban látom, hogy az emberek szeretnék magukat általánosan jobban érezni és kíváncsiak, illetve remélik, hátha megtalálják a választ a hasonló könyvekben. Nos, igen is, meg nem is. Ennyi a válaszom rá, kifejtem miért!
Aki azzal a vággyal ül le a kötet mellé, hogy kvázi háromszáz oldal megoldja gondját és baját, nagyot fog csalódni, mert az Örökölt sorsnak nem ez a célja. Minden probléma alfája és omegája kerül benne rögzítésre, mégpedig az, hogy a bajt először fel kell ismerni és ebben próbál a szerző ismeretet adni, mert az alapozást elég széleskörűen teszi, hiszen sok témával foglalkozik. Ez a könyv azt írja le, hogyha esetleg nem sikerül bizonyos módszerekkel megoldani mondjuk akár egy szorongást, akkor lehet, hogy mélyebb gyökerű a probléma, mint ahogy azt elsőre gondolni lehet és itt jön maga a szerző, aki ezekről értekezik. Megmutatja milyen gyakori panaszok és helyzetek azok, ahol ezek a generációs minták előfordulhatnak és hogyan. Inkább tehát abban segít, hogy az olvasó rájöjjön, mint abban, hogy teljes körű, azonnal ható megoldást nyújtson. A ráismerést a fejezetek végén lévő kérdések szintén segítik.

A tárgyalt esetek és a kifejtett témák több nagyobb egységben, szervezetten kerülnek bemutatásra, például nagy egységcím a Trauma, a Családi sorsformálás vagy akár az Ahogy elkezdődött, amiben például a nem kívánt gyermek drámája kerül kifejtésre és az, hogy hogyan befolyásolja a fejlődést az, ha másik nemű gyermeket kívánt valaki és nem olyan született. A későbbiek során eljutunk a megfelelő nevelés kérdéséig, vagyis például előkerül az, hogy miért és hogyan lehetséges az, hogy megörököljük a problémákat és mi okoz igazán nagy törést az emberekben és hogyan. Sok az érdekes téma és mindezt úgy kapjuk, hogy végig érthető, miről van szó. Számomra azok a részek a legérdekesebbek, ahol Orvos-Tóth Noémi eseteket mutat be, elemez és ahol levezeti az ok-okozati összefüggéseket. Külön érdekesség az, hogy Steve Jobs szintén megjelent a lapokon az elemzés alanyaként.

Az elején azt hittem, hogy nekem nem fog tetszeni a mű, de kellemesen csalódtam és örülök neki, elsősorban azért, mert segített is egy-két dolgot összekapcsolni a fejemben. Mondjuk nem ebben a transzgenerációs problémafeltárásban adott útmutatást, de más összefüggések felfedezésében igen és én már csak ezért is örülök, hogy olvashattam. Úgyhogy összességében Orvos-Tóth Noémi könyvében többféle kérdést jár körbe röviden, érthetően, amit nagyon könnyű olvasni és iszonyúan érdekes a mondanivalója, az érvelésének pontjai és a felhozott sajnálatos esetek köre is. Itt az a lényeg, hogy valaki felismerje, ha a könyvben szereplő mintát látja és tudjon hozzá segítséget kérni, illetve a mindennapok szervezéséhez is adhat támpontokat.

Nekem tetszett, így erősen ajánlom, főleg ha érdekel a pszichológia, ha csak egy önsegítő könyvet keresel, vagy ismerkedsz a kategóriával, esetleg érdekel mi az a transzgenerációs probléma és hogyan lehet azt észlelni, érteni fogod minden szavát! Illetve, ha úgy érzed, hogy szükséged lehet erre a tudásra, amit Orvos-Tóth Noémi adni tud.


Ítéletem:
Nagyon tetszett

5 / 5 pont

Erősségek:
❥ az egyszerűsége
❥ az érdekes esetek
❥ az érvelése

Gyengeségek:
 -

Hívószavak, amiket imádok és a könyv tartalmazza őket / jellemző rá:
pszichológia

Kedvenc szereplő:
-

Ajánlott évszak az olvasásra:
❥ bármikor olvasható

Ha tetszett a bejegyzés, itt tudod megrendelni a könyvet:
(A Kulcslyuk Kiadó oldaláról, -25%-kal, 2.520 Ft)

A mű a Kulcslyuk Kiadó jóvoltából látott napvilágot 2018-ban.


Köszönöm, hogy elolvastad!



Lesd meg őket is!

0 megjegyzés