Nagy Ádám (szerk.): Nevelj jedit!


Szerző helyett szerkesztő: Nagy Ádám
Sorozatcím (kiadói): -
Sorozatcím: -
Cím: Nevelj jedit!
Eredeti cím: -
Eredeti megjelenés: -
Kategória: antológia, elemzés, sci-fi, fantasy
Fordító: -
Oldalszám: 352 oldal
Kiadó: Athenaeum Kiadó
Megjelenés: 2018. április
Ár: 3.699 Ft

Fülszöveg:
Valóban ​olyan vonzó iskola a Roxfort, ahol mindennaposak a tanári zaklatások és ahol halálos csapdák leselkednek a diákokra? Milyenek is valójában a roxforti tanárok és mennyire is erkölcsösek Voldemort ellenfelei? Miben hasonlít és miben különbözik a Messzi-messzi Galaxis jedinevelése a Trónok harca westerosi mesterek rendjétől? Megfelel-e a tesztelmélet alapvetéseinek a Star Trek Kobayashi-Maru próbája? Ölve vagy ülve jó az éjfúria, s milyen tantárgyakat oktatna a Hibbant-szigeteki „új iskola”? Pennywise vagy a felsőbbéves zaklatók okoznak nagyobb lelki törést a diákokban? Milyen is lenne a Xavier professzor mutánsiskolájának pedagógiai programja? Milyen tudásokat preferál a Csillagközi invázió és a Végjáték képzési rendszere? A sci-fi politológiája kapcsán felvetett gondolatkísérlet és a fantasztikus világok utazása tovább folytatódik. Tóth Csaba, A sci-fi politológiája és a Fantasztikus világok című könyvek szerzőjének ajánlásával ezúttal tíz, a nevelés-oktatás területének avatott kutatója mutatja be a sci-fi, a fantasy és a horror világának iskolai és iskolán túli tanulási sajátosságait. A Nagy Ádám szerkesztésében megjelenő antológia további szerzői Boráros-Bakucz András, Feleky Mirkó, Galuska László, Pál Horváth László, Karlowits-Juhász Orchidea, Körtvélyesi Franciska, Lőrincz Andrea, Melinda Mikusová és Svitek Szilárd.

,,A megalázások vagy más, fájdalmas iskolai - vagy akár családi - történések, kínzó élmények nem segítik, hanem gátolják a harmonikus fejlődést."

Jelölések:

2018 - legjobb elemzés
2018 - leghasznosabb könyv


A regény az alábbi címkékhez tartozik:




Sorozat: -




    



Szeretem az elemzéseket, szinte függő vagyok, ha arról van szó, hogy egy mű miért nem tetszett vagy éppen miért lett kedvence másoknak, ezért van szinte állandóan nyitva a youtube és hallgatom az eszmefuttatásokat az Otherworldtől, a Retroshocktól és a Hollywood Hírügynökségtől, a kedvenceim pedig azok, amelyek hosszan ecsetelgetik egy-egy film, könyv, játék cselekményét és világkidolgozását - amelyben a fenti hármas tökéletes. A mai alanyom is társulhat az illusztris társasághoz, csak Nagy Ádám olyan elemzéseket szerkesztett össze egy könyvbe, amelyek a különféle műveket tárgyalják oktatás, nevelés szempontból.

Íme, a Nevelj jedit! értékelése:
- Első mondat -
,,Mit adtak nekünk a képzelet világai – a kitalált univerzumok?


Ez már a harmadik ilyen típusú kötet, amelyet az Athenaeum Kiadó kidob a piacra és sajnos - illetve nem sajnos - az előzőeket még nem olvastam, hiszen jók lesznek ínségesebb időkben, amikor semmi hasonló nem fog a rendelkezésemre állni. Na de addig is, nézzük meg miért ajánlom olvasásra a Nevelj jedit! c. művet:

Elsősorban, mert - ugye nem olyan meglepő - elemez és segít tükröt állítani a jelenkorunk helyzete elé. Mindegyik szerzőnek más a hangja és érdekesek a meglátások, pedig akad egy-kettő, amelyik ellentmond a másiknak - olvasás közben, az első ilyennél pedig kikapcsoltam ezt a belső hangot, mert nem azért vettem kezembe a novellaterjedelmű írásokat, hogy összehasonlítsam egymással az elhangzott gondolatokat.

Roxfort télen
Az első, az Elmék (h)arcai a Star Wars és a Trónok harca világát próbálta egymáshoz közelebb hozni... bár egy kérdés azért felmerült bennem, ha az SW egy fél elemzést kapott és a HP hármat, akkor miért nem Nevelj mágust! a cím? Na mindegy, szóval az első kis rész a fentiekkel foglalkozik és mint olyan, nem tudtam ráhangolódni, mert nem (igazán) ismerem az alapokat. A Csillagok háborúját valamennyire, viszont a Trónok harcát untam anno és ezért félbehagytam, úgyhogy nem ez a kedvencem, de alapból érdekelt, hogy a szerző(k) hogyan vetik össze a valós kultúrákkal a művekben szereplő nevelési módokat, ami egyébként a többi elemzésre is jellemző. A SW-os résznél még külön bírtam, hogy az egyik író (nem tudom melyikük) a midikloriánokat komolyan kezelte, eddig bárkitől olvastam, láttam, hallottam, mindenki szidta, úgyhogy le a kalappal - még ha nem derül ki az írójának valódi véleménye, egész jól vezette le a maga elméletét. A Trónok harcás rész nem igazán érdekelt, de erről nem annak a résznek az írója tehet. 

A második elemző mű nagyon nagy kedvencem lett, dacára annak, hogy egyik alapot sem láttam, olvastam, egyéb - sem a Végjáték, sem a Csillagközi invázió semennyire nincs az ismeretanyagomban, mégis kedvet kaptam a megismerésükhöz. A szerző összehasonlítja Ender és Ricó esetében a világokat képzési forma szerint, elemez és hasonlóságot keres a miénkből, irodalmi példán keresztül mutatja meg, hogy mi a hatékony oktatás. A harmadikban Nagy Ádám a Star Trek Kobayashi Maru-próbáját elemzi, illetve elkalandozik a történelmünk, jelenünk felé és elemzi a nyertes vagy vesztes szituációkat, illetve az alkalmazott tesztekre megy rá pszichológiai oldalról, ezért szerettem ezt annyira olvasni. Bírtam a látásmódját és ő jobban elrugaszkodott az alap művektől, mint a többiek, de azért erre láthatunk még példát más szerzőktől.
,,Az, hogy a tehetséges diákoknak - akik jelen esetben mutánsok is - külön iskolát hoznak létre, nem meglepő dolog."
Utána következett az X-mutánsok helyzete, bár itt már tűkön ültem, elvégre a Harry Potter miatt voltam itt elsődlegesen (és az következik), de ezt szintén átolvastam. Ennél a résznél a kulcsszó a szegregáció, a különleges képességű tanulóknak létrehozott intézmény helyzete. A szerző(k) körbejárják mi az, hogy tehetség, elmélkednek egyet róla és hoznak különféle érdekes tényt a fentiről, na meg a Sorsfaktorról, illetve az külön említést érdemel, hogyan kapcsolják össze az intelligenciát és kreativitást a mutánsokkal, na meg hogyan húzzák rá a motivációs oldalt erre az univerzumra, -nagyon élveztem ennek a pszichológiáját olvasni. Ennél a résznél éreztem azt, hogy általánosságokat mutat inkább (főleg a tehetséggondozás témájából), de a tanári kari elemzés is hatásos - és itt lassan elérünk a Harry Potterhez, ahol ezt jóval hosszabban fejtegetik.
,,A pedagógusi munka mint folyamat események láncolatában lezajló döntések sokaságából épül fel. A pedagógusnak... szinte állandóan reagálnia kell."
Éééés jöhet a három Harry Potteres téma, amik rettentően érdekeltek engem és valamilyen lépcsőzetességet fedeztem fel az elrendezésükben, ami a szerkesztő éleslátását bizonyíthatja, na de a lényeg: Az első a diszkrimináció problémákörét tárgyalja, mutatja be, a második a roxfort pedagógusok munkájára és szerepére reflektál, míg a harmadik a zaklatást járja körbe. Az első a kritikai pedagógiával foglalkozik, na meg az iskola szerepével, ami olyan, mint egy sziget a varázstársadalomban a házaival. Értékrendet és morális dilemmákat vizsgál, na meg megmutatja a sorozat értékfelfogását is. Itt felépíti azt, amit a másik két elemzéshez tudnunk kell.
,,A diszkrimináció megszüntetése csakis az együttműködés, az egyenlőség és a különbözőség értékként való felfogása által érhető el."
Forrás: Pinterest
A második, a Harry Potter és a roxforti pedagógusok, ahol a lényeg az, hogy mit tanítanak és hogyan, tehát fókuszba kerül a tartalom, na meg a módszerek, illetve a tanárok. Az tűnt fel itt, hogy Horváth úr kissé bonyolultabban fogalmaz, az előző elemzés egyszerűbb nyelvezetű volt, mint a mostani és kicsit máshogy is gondolkodnak ők ketten, de nem baj, ettől csak színes lesz a Nevelj jedit!.
,,Az ambíció elsősorban a Mardekár-ház erénye. Általánosságban ez ösztönöz arra, hogy a nehézségek közben is kitartsunk céljaink mellett, és hogy ne adjuk fel a küzdelmet, így közvetve nagy tettek végrehajtását teszi lehetővé."
A harmadik és egyben utolsó egység, a zaklatás (bullying) témakörét járja körbe a HP univerzumban iskolán belül és kívül, bár ez folytatódik az ezután következő Az elemzésben. Igazából ez volt az a téma, ami a legjobban érdekelt, a pszichológia ilyen ága mindig vonzott és úgy érzem, hogy rengeteget kell még tanulnom, amiben ez a mű segít (újra előkapom majd, azért írom ezt). A kettő kiegészíti egymást, míg a HP-s verzió főleg a bullying alapvető természetére utal, az Azban komplett műelemzést kapunk ebből a szempontból (kevés általános jellemzővel), míg a Harry Potteres bővelkedik ebben, úgymond ebben fektették le az alapot, míg King művénél már a mélyelemzés a lényeg, na meg a bullying mechanikája és hogy ebben az iskolának milyen szerepe van és kellene hogy legyen. Nem mondom, hogy szerettem ezekről olvasni, mert azt kívánom, bárcsak ne lenne ilyen a Földön, de segít tisztábban látni és ez fontos.
,,A bántalmazók csak annyit tehetnek meg, amennyit a zaklatás szemlélői megengednek nekik."
Ezután pedig az Így neveld a sárkányod egy kedves és pozitív példa a hagyományváltozásról, a kultúraváltásról, na meg arról hogyan mehet végbe. Ez a rész kötődik leginkább az alap művéhez, na meg ennek van a legjobb lezárása - kész felüdülés volt számomra a zaklatás után és ez szintén a szerkesztő hozzáértését tanúsítja (a jól adagolt érzelmi terhelés témakörében).

Kép a Star Wars: Jedi Academy játékból
Az egész könyvet úgy olvastam, hogy nem akartam megkritizálni a megmondottakat, egyszerűen kíváncsi voltam, hogy ezek az emberek mit akarnak elmesélni a példákon keresztül és nem kívántam vitázni, csak befogadni és azt hiszem, ez elég jól sikerült. Viszont muszáj megemlítenem, hogy zavaróan sok a spoiler a többségben (jó a HP-sokban pont nem, pedig ott jöhetett volna, hiszen egyedül azt ismertem) és az az olvasó, aki nem ismeri az alapot, illetve allergiás arra, ha valaki lelövi a cselekményt előre, inkább várjon, ismerje meg az eredetit és utána folytassa a kötet olvasását, mert megéri szerintem. Persze ez egy elemző mű, biztos, hogy mindegyik ,,elrontott tartalom" jelenlétének oka van, nem csak úgy poénból lövik le a cselekményelemeket, hanem kénytelenek ezt tenni, a mondandójuk minél jobbani megértése érdekében. Egyébként nekem nagyon tetszettek az egyes részek, érzem ezek mögött a kutatómunkát - na meg látom a hosszú, időnként bitang hosszú forrásjegyzékkel esetleg lábjegyzettel - és a jól felépítettséget. Tökéletes mű a tanulásra és fáradt elmével nem ajánlom olvasásra, mert néha elég magasszintű a szöveg.

Összességében örülök, hogy olvashattam, érdekes elméletek, gondolatmenetek kerültek a papírra, hasznos egy könyv és főleg azon olvasóknak ajánlom, akik szeretik a pszichológiát. Két dologra kell lelkiekben felkészülni tehát, a kicsit magasabb szintű okfejtésekre, na meg a spoilerekre, de ez ne tántorítson el senkit, én ajánlom ezt a művet! 


- Kapcsolódó zene -
Két éve tudom igazán mit jelent a zene megnyugtató és életmentő ereje, úgyhogy újításként mindegyik poszthoz hozok egy-egy (vagy több) klipet, számot. Nemcsak LoL lesz (bár elég sokszor fognak szerepelni a zseniálisságuk miatt) és igyekszem mindegyikhez megmagyarázni miért és melyik részénél gondoltam a számokra:
Kórus a harmadik HP részből, csak a hangulat kedvéért:




Ítéletem:
Tetszett

Erősségek:

- az alaposság

Gyengeségek:

- talán a sok spoiler, de nem tudom eldönteni, hogy gyengeség-e vagy nem

Évszak:

- őszi könyv, nem ajánlom melegben

Ha tetszett a bejegyzés, itt tudod megrendelni a művet:
A mű az Athenaeum Kiadó jóvoltából látott napvilágot 2018-ban, szép, keményfedeles kiadásban, tetszetős borítóval.

A szerző szerkesztő további, magyarul megjelent kötetei:


- Egyéb -



A rovatom megszüntetése mellett döntöttem, mármint úgy, hogy különálló cikksorozatként létezzen. Egyszerűbb, ha minden értékelés végén megosztom a külföldi borítókat na meg az arról szóló véleményem. Az eddigi részeket itt találod. (A magyartól eltérő borítókat veszem alapul és mindegyik csak egyszer szerepel, hiába jelent meg több országban ugyanazzal a képpel.)


Úgy döntöttem, hogy hozom a kiadó hasonló műveit, hiszen ezekkel állítható párba a most tárgyalt könyv. A többi borító szintén tetszetős, hangsúlyozza miről szólnak a kötetek, de talán a legjobban a Nevelj jedit! képe hívja fel a figyelmet és csábít olvasásra (kivéve ha valaki hardcore SW fan, mert akkor Darth Vader is tökéletes ilyen célokra).

Köszönöm, hogy elolvastad!



Lesd meg őket is!

0 megjegyzés