Értékelés | Divatosnak lenni minden korban

Eléggé rejtett jellemzőm az, hogy szeretem a szép ruhákat. Én az a pólós farmeros típus vagyok és ez nekem jó így, nem szeretem hordani az egyrészeseket, meg nem is állnak jól. Azt hiszem ezt tudni kell felismerni. Na, szóval akkor mit csinálok a ruhákkal? Rajzolom őket. 

 Itt lehet látni egy próbálkozást (a link itt található hozzá), de lesz még, mert többet szeretnék alkotni. 

Igazából ez volt az oka annak, hogy figyelmem a Rizsporos hétköznapok felé fordult és úgy került várólistára, majd olvasásra. Szerettem volna többet tudni a korról, megnézni külön a ruhadarabokat, illetve az együttes összhatást, hogy később minél jobban sikerüljön a valóság egy-egy szeletének megragadása és persze, hogy tanuljak! Úgyhogy most nézzük meg röviden, hogyan tetszett a Rizsporos hétköznapok és sikerült-e eleget tennie az elvárásomnak? 
(A rajzos oldalról később nem esik szó, szóval itt elspoilerezem: hasznos abból a szempontból is!) 




Szerző: Budai Lotti
Illusztrátor: -
Sorozatcím (kiadói): -
Sorozatcím: -
Cím: Rizsporos hétköznapok
Eredeti cím: -
Eredeti megjelenés: -
Kategória: ismeretterjesztő, történelmi
Fordító: -
Oldalszám: 160 oldal
Kiadó: Álomgyár
Megjelenés: 2019
Ár: 4.999 Ft

Fülszöveg:

Gondolta ​volna, hogy a 18. században a hölgyek legyezőjükkel küldtek titkos üzenetet hódolóiknak? Vagy hogy az első melltartók az 1800-as évek elején végső soron a francia forradalomnak köszönhetően jelentek meg? Hogy kétszáz évvel ezelőtt a fogkefék vaddisznósörtéből készültek, és hogy a bugyi mint ruhadarab majd ezer évig nem is létezett? A Rizsporos hétköznapok gyönyörű képekkel illusztrált lapjain ilyen és ehhez hasonló érdekességekkel találkozhat az olvasó, hisz ez a könyv – vagy inkább album – a divat- és testkultúra történeti gyűjteménye. De annál mégiscsak több: egy könyv, amely egyszerre szórakoztat és hozza közelebb, teszi átélhetőbbé az olvasó számára a történelmet. Azt a történelmet, amely kimaradt a tankönyvekből, a mindennapok történelmét. Koncentrálva ebben a kötetben elsősorban a 18-19. századi hölgyek budoár- és divattitkaira, hétköznapjaira, azokat a divat és a művészet szépségén, illetve a régi szokások báján keresztül bemutatva… És persze egy kis rizsporral meghintve.
Budai Lotti öt éve elindított Rizsporos hétköznapok című blogját tízezrek olvassák, és a blog Facebook-oldalát több mint 12 000-en követik nap mint nap. Az ott megjelenő tartalmak kiegészítése és újragondolása ez a gazdagon illusztrált, szemet gyönyörködtető kiadvány. A szerző korábban megjelent romantikus történelmi kalandregényei a garancia, hogy ezt a témát is szórakoztató formában tárja az olvasók elé.


A bejegyzések képei itt találhatóak.

Aktuális projekt: Prológus - Álomherceg projekt


Amikor először láttam a borítót, nem igazán képzeltem el, hogy milyen lehet ez az albumszerű kötet élőben, így nagyon meglepődtem, amikor végül megkaparintottam, mert nagyon igényes és szép kiadvány! Imádom a színeit és azt, amit belelapozgatva találni lehet, plusz a képeket is! Ez az egyik legszebb könyvem, amit itthon találni lehet, úgyhogy az első találkozás után alig vártam, hogy belemélyedhessek a lapokba. Bevallom őszintén, ezt a művet kétszer olvastam el és elsőre nem igazán tudtam figyelni - éljen a vizsgaidőszak, ja nem - és már akkor elhatároztam, hogy újrázom egyet, akkor, amikor már jobban tudok már koncentrálni a leírtakra. Így történt meg, hogy most nyáron újraolvastam és bevallom, hogy így már bizony sikerült mindent felfogni és így már nyugodt szívvel ülök le a blogspot elé értékelést pötyögni az olvasottakról.

 

A Rizsporos hétköznapok az 1730-as évektől mutatja be a divat történetét az 1920-as évekkel bezárólag több rizsporral, mint hétköznappal, ami azt jelenti, hogy a szerző nagy hangsúlyt fektetett a felsőbb körök öltözködésére, szokásaira, a szegényebb sorsúak mindennapjai pedig kimaradtak, ők egy másik kötetben fognak szerepelni az írónő ígérete alapján. Ez egy ilyen könyv, ahol olyan szemkápráztató ruhakölteményeket láthatunk, amelyek viselésének nehézségeiről csak elképzelésünk lehet... 
Szóval a kötet első erőssége a szépséges kiadása és az illusztráltsága, mert Budai Lotti a szavait megtámogatta képekkel is, így, bár néha olyan fogalmak kerülnek elő a lapokon, amik létezéséről még életemben nem hallottam, a képekkel és az azokhoz fűzött megjegyzésekkel könnyen be tudtam azonosítani a ruhadarabokat, vagy kiegészítőket. Úgyhogy ez mindenképpen pozitív és nagyon tudtam értékelni az érthetőséget is!
Budai Lotti egyébként blogot vezetett - úgy látom már túl régi az utolsó bejegyzés, szóval marad a múlt idő - amiben cikkeket hozott egyéb érdekes témákról és ahogy láttam kiegészítésként lehet kezelni a könyv mellé a blogot. Kicsit szétnéztem rajta, de biztos visszanézek még oda is! Na de a lényeg az, hogy a szerző az azonos címet viselő kötetben bemutatja a korokat kissé, pont annyira kitérve a történelmi eseményekre, amennyire indokoltak a ruhák változásainak szempontjából, hiszen az események hatottak az öltözködési stílusra és ezt Budai Lotti megmutatja eléggé olvasmányos módon. Sokféle téma kerül előtérbe a lapokon a carpe diem életérzéstől kezdve, a toillete kérdésén át az is, hogy hogyan kezdődött a nap. Továbbá mesél a rizsporról, a fűzőkről, a táskák kérdéséről, vagyis inkább arról, hogyan oldották meg táska nélkül a tárgyak hordását a hölgyek. Nagyon megfogott engem a forradalom kérdése, mert meglepett, hogy a divat ilyen irányba változott az események alatt és milyen gyorsan! Illetve tetszett a már említett rizspor és fűző történelme, de örömmel vettem tudomásul, hogy az írónő kitért a fehérneműk és a fürdés hogyanjaira, de a legkedvencebb részeim mégis azok voltak, amelyekben a szerző bevezeti olvasóit a legyezők "titkos" nyelvébe és megmutatja, hogy a szépségpöttyök elhelyezkedése az arcon mennyit számított akkoriban. Ezen kívül még sok-sok érdekes információt mutat meg az adott korhoz szabottan.

Ha röviden kéne jellemeznem a könyvet, azt tudnám írni, hogy finom és könnyed. A ruhákat jó nézegetni és rengeteg a mellékinfó, amiket pedig jó olvasni. A szerző tényleg megmutatja azt a kellemet és bájat, amit ő már korábban felfedezett ezekben a korokban. Apró fénysugár a történelem zord időszakaiban, de legalább létezett ilyen és az írónő rálelt arra a nézőpontra, ami széppé teszi a múltat és amit velünk szívesen meg is osztott. Azt hiszem elég sikeresen. Budai Lotti érezhetően imádja ezt a világot és jól érzi magát benne, közben pedig lelkesíteni tudja az olvasóit annyira, hogy érezzék azt a szenvedélyt, amit ő érez. Egyébként nagyon kellemesen csalódtam a szerzőben, nem gondoltam volna, hogy ennyire fog tetszeni a stílusa és a lelkesedése ilyen ragadós lesz, úgyhogy biztos vagyok benne, hogy fogok még találkozni a szerző műveivel, de a következő Rizsporos köteteket tutira szeretném olvasni.


Tehát összességében egy nagyon igényes, szép és informatív kiadásról van szó rövid történelmi bemutatóval, rengeteg illusztrációval, vagy képpel, amit nagyon jó forgatni. Néhány szerkesztési hibától eltekintve a kötet teljesen rendben van, bár laikus vagyok, de hát ez nem zavart engem, mert a képeknek hála végig követni tudtam, hogy miről van szó éppen. Ezért jó szívvel tudom ajánlani bárkinek, akit érdekel a történelem valamennyire és szereti a szép ruhákat.

Nézzétek! Októberben jelenik meg a folytatása! Már látom rajta, hogy ugyanolyan igényes lesz, mint az első része volt:


Köszönöm, hogy elolvastad!

Ítéletem:
Nagyon tetszett

5 / 5 pont

Ajánlott évszak az olvasásra a borító színei alapján:
❥ nyári

Ha tetszett a bejegyzés, itt tudod megrendelni a regényt:
(Az Álomgyár Kiadó oldaláról, 4.249 Ft, 15%-os engedménnyel.)
Linkek:
    


Lesd meg őket is!

0 megjegyzés